HoekscheWaard

koffieochtend 16 december

zaterdag 16 december waren we op bezoek op de boerderij van Jan-Kees Hage, Daar  werd de laatste koffieochtend van dit jaar gehouden.. Op de sfeervolle zolderruimte, genoten we met een groot gezelschap van de koffie, thee en al het lekkers.

Meta Hobbe verraste ons met een mooie presentatie over haar fascinerende hobby, het maken van sieraden. De sierraden zijn gemaakt van zilver en mooie edelstenen. Meta vertelde dat ze in haar jongere jaren de kunstacademie heeft gevolgd. Haar inspiratie om te gaan edelsmeden ontstond pas op 78 jarige leeftijd.                                                             De sieraden konden bekeken en gekocht worden.

We kunnen terugkijken op een gezellige, succesvolle koffieochtend. Met dank aan de organisatie.

Excursie naar Fort Roovere en Landgoed Hertgang in Halsteren

Terugblik excursie Fort de Roovere en landgoed de Hertgang op 12 augustus.

De regen kwam ’s morgens met bakken uit de hemel, maar éénmaal op weg naar het Brabantse land brak voorzichtig de zon door en bij aankomst bij fort de Roovere waren we de regen allemaal al vergeten. Onze reisgenoot Bert gaf ons een korte uitleg over het ontstaan van het fort en gewapend met deze nieuwe kennis begaven we ons eerst naar de Schaft, een leuke pleisterplaats met heerlijke koffie en zelfgebakken appeltaart. We konden zelfs fijn buiten zitten op het terras. Iedereen was vrij om op eigen tempo het fort te bekijken, de Mozes-brug te bewonderen en de Pompejus-(theater)toren beklimmen. Rond het fort is het mooi wandelen.

In de middag werden we op landgoed de Hertgang ontvangen, wederom met koffie en thee, deze keer met lekkere chocoladetaart. De bewoner van het landgoed vertelde een interessant verhaal over het ontstaan van de Brabantse Wal en over de geschiedenis van de tuin en arboretum. In twee groepen werden we rondgeleid door deze prachtig onderhouden tuinen met zijn bijzondere bomen collectie. Wat een ontspannen middag! Na een heerlijk drankje op het terras zijn we weer richting Hoeksche Waard gereden. De foto impressies komen van John Koalsie en Robertha Noorlander

Hoeksch Groen Festival 2023

Wat was het een mooi "Hoeksch Groen Festival 2023", met fantastisch weer en een prachtige lokatie. Goed georganiseerd met mooie standhouders die hun  tuinplanten, tuingereedschap, honing en uit metaal gezaagde dieren uitgestald hadden.. De horeca was goed verzorgd, met o.a. een balie van Groe i & Bloei, bemand door vrijwilligers die voor koffie, thee, een wijntje en heerlijke broodjes. zorgden. Het overheerlijke gebak, boterkoek, appeltaart en cake  vielen goed in de smaak. Eigenlijk te veel om op te noemen. Het was weer geweldig verzorgd. 's Middags mochten de aanwezigen genieten van een stukje heerlijke live muziek. Ook de kinderen waren niet vergeten. De speelgoed tractor en skeltertjes waren voor ieder kind een uitnodiging.                                                        Dank aan alle vrijwillers en bedrijven die dit "Hoeksch Groen Festival 2023"mogelijk hebben gemaakt ........TOP. We kijken uit naar volgend jaar!!

Ons bezoek aan Kwekeij Zeelenberg in Dongen en Museubezoek in Oud Oosterhout op 19 april

Wat een mooie dag hebben we gehad vandaag! Allereerst een bezoek aan kwekerij Zeelenberg in Dongen. Wat een werk verzet dit echtpaar met z’n tweeën! In de koffiehoek werden we eerst getrakteerd op koffie en lekkere taart. Daarna kregen we een rondleiding van een enthousiaste mevrouw Zeelenberg, die ons overlaadde met goede tips. Zowel de planten als de hele kas waren zo goed verzorgd. Het was een feestje.
In de middag werden we even warm onthaald bij het Museum Oud-Brabant. Ook hier een rondleiding door twee heel enthousiaste gidsen. Het museum is zo divers, echt een aanrader. Het hele museum wordt gerund door vrijwilligers (75) en alles ziet er even prachtig uit. Zowel binnen als buiten.Ook hier zie je de liefde voor “hun” museum. Met 38 deelnemers waren we met en flinke groep. Heel gezellig.

Op vrijdag 17 februari hebben we een bezoek gebracht aan Arboretum Kalmthout

Wat een leuke dag hebben we gehad in het Arboretum Kalmthout!!

Met een praktisch volle bus reden we om 9.15uur naar België om het Arboretum Kalmthout met zijn bijzondere collectie Hamamelissen te gaan bezoeken. Na een lekker kopje koffie in de ontvangstruimte gingen we in twee groepen  onder leiding van bezielende  gidsen de prachtige collectie bekijken. Bijzonder om te zien hoe de struiken met veel oog voor detail en kleurgevoel een prachtig geheel vormen met de grote verzameling bomen en heesters. En dat Hamamelisssen er niet alleen in diverse geeltinten zijn, maar ook in prachtige koperkleuren of rood tot roodbruine tinten voorkomen was voor velen toch wel een verrassing. De onder-beplanting van kleurige cyclaampjes en verschillende sneeuwklokjes maakten het af. En de verhalen van de gidsen brachten de geschiedenis en het heden van het park helemaal tot leven.  Na een heerlijke lunch had iedereen de tijd om zelf nog even op het gemak rond te kijken in de tuin en tussen de planten rond te neuzen. Veel mensen zijn met een gelukkig gevoel om 15.00uur met hun nieuwe aanwinsten weer in de bus gestapt. Het was een geslaagde dag zonder een druppel regen.